Könyvek (nem csak) Capoeirásoknak

Régebben, amikor kisiskolás voltam imádtam olvasni. Egész nyáron majdhogynem a könyveket bújtam, küldetésszerűen az összes kötelezőt ki akartam végezni mire kezdődik az iskola, és soha nem értettem a többiek szenvedését. Az egyetem alatt az elolvasott könyvmennyiség viszont szinte csak a jegyzetekre korlátozódott, és ez sokban nem is változott miután lediplomáztam. A héten mégis sikerült betévednem egy könyvesboltba.  Csak nézelődni szerettem volna, de váratlanul belebotlottam egy régóta nem látott kiadványba.

Ezt a könyvet már egy ideje nem árulták a boltokban, de úgy látszik a felsőbb hatalmak újra úgy döntöttek, hogy a portugálul tanulni vágyóknak kedveznek. Forgattam a kötetet a kezemben, és nosztalgikus emlékek kezdtek megrohanni. Emlékszem, amikor ezzel a tarsolyomban vágtáztam haza  9 évvel ezelőtt, hogy majd megtanulok autodidakta stílusban "brazilul". (Ez sajnos nem így történt, de a brazil portugál! nyelvvel való kalandozásaimról majd későbbiekben). Jelenleg ott porosodik a többi között, amiket szintén capoeirás pályafutásom során gyűjtöttem össze. Ezek közül válogattam ki párat nektek, hátha nektek is meg jön a kedvetek az olvasáshoz.

1. Csaba M., Perjés M., Szijj I.: Como se diz em português?
Kezdjük először is a rég látott csoda nyelvkötettel. Ha már űzöd ezt a sportot egy ideje, és elkezdted szépen megmászni a ranglétrát, előbb-utóbb szükséged lesz a  portugál nyelv elsajátítására. Ez a könyv megfelelő alapja lehet a tanulmányaidnak, bár alapvetően az európai portugál elsajátítására íródott, de az alapvető kommunikációt lazán megtanulod, amit már a brazil portugál anyanyelvűek is megértenek. A kiadvány legnagyobb előnye, hogy kétnyelvű, így az egyes fejezetek nyelvtani anyaga magyarul olvasható a könnyebb megértés érdekében.

2. Kezdők portugál nyelvkönyve
Nagyon szeretem ezt a képes nyelvkönyvet :). Igaz, valószínűsíthetően gyerekeknek szól, de, vizuális alkat lévén, nekem sokkal gyorsabban ment a nyelvtanulás, ha rögtön képekhez tudtam kapcsolni a szavakat. Az illusztrációk viccesek, és tematikusan ki vannak gyűjtve a legfontosabb szavak és kifejezések. De vigyázat, mivel a könyv európai portugál könnyen belefuthatunk abba, hogy a megtanult szókincsünket nem tudjuk kamatoztatni a brazil társalgásban. (Az európai és a brazil portugál nyelv különbségeiről szintén majd később :) )

3. Németh Balázs: Capoeira
Sajnos ezt a könyv már régen lekerült a könyvesboltok polcairól. Körülbelül 7 vagy 8 évvel ezelőtt, minden ifjú padavan-capoeirista ezzel a kezében rohangált a mesterekhez egy-egy rendezvény alkalmával, hogy aláírassák valamelyik oldalt. És még emlékszem, hogy, amikor az első batizadomra (övvizsga ceremóniája jelentése: keresztelő) próbáltam készülődni, innen nézegettem a mozdulatokat, hogy miket kellene megtanulni. Csak ajánlani tudom mindenkinek, hogy, ha teheti valamelyik antikváriumból, vagy másodkézből szerezze meg, mivel az első pár fejezetben a capoeira történelméről, kultúrájáról remek összegzést találhattok, és még azok is érdekes információkkal gazdagodhatnak, akik jártasabbak már a capoeira világában. A kiadványnak körülbelül a felétől a mozdulatok bemutatása következik folyamatábrákkal kiegészítve. Egyaránt megtalálhatjuk benne alaprúgásokat, illetve a csavart szaltó kivitelezésének leírását is.

4. Soltész Béla: Hátizsákkal Brazíliában
Merő véletlen volt, hogy erre a könyvre ráakadtam. Hónap vége volt, úgyhogy legbelül ökölharcot vívott a józan ész és a fanatizmus, de mint, ahogy lenni szokott végül csak vele tértem haza. ÉS nem bántam meg. Egy fiatal srác kalandjait írja le a Latin-Amerikai kontinens legnagyobb országában, Brazíliában. Szerintem minden capoeirás elgondolkodik legalább egyszer, hogy el kéne utazni oda, ahol minden egyszer régen elkezdődött. Ez  a könyv maximálisan meghozza a kedvet, sőt az író részletes és lebilincselő stílusának köszönhetően olyan, mintha te magad is ott lennél. Nagyon személyközeli, és nem csak a szép brazil helyeket, de az ott élő embereket és a kultúrájukat is megismerhetjük. A mű ráadásul modernizált, hiszen az egyes fejezetek elején QR kódok segítségével megtekinthetünk egy-egy albumot az ott készült képekből, illetve bele is hallgathatunk Béla kedvenc zenelistáiba a még teljesebb élményért. Kultúra fanoknak, utazóknak kötelező darab!!

5. Jorge Amando: bármely műve
Bár sokak számára alap én mégis most fedeztem fel magamnak Jorge Amado-t. Pedig a legbrazilabb brazil íróról beszélünk, akinek műveit a világ majdnem minden országában lefordítottak, és kiadásra kerültek. Aktív évei alatt több tucat könyvet publikált a brazil társadalomról. Mint a magyar Jókai Mór, mondhatnánk ezt is. Legtöbb történet a baíai Salvadorban játszódik, ahol a rabszolgák, a mélyszegénységben élők és  a gazdagok életéből is kaphatunk egy-egy szeletet. A műfajuk hol drámai, hol komikus, hol pedig kifejezetten pikáns (Flor asszony és a két férje). Nem capoeira tematikájú, de ha szeretnéd jobban elképzelni, vagy átérezni, a brazil társadalom ellentmondásait olvasd el bátran bármelyiket. :)




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések